tirsdag, august 12, 2014

Besøg min nye blog jazzogvinyl!

Det har ulmet i længere tid - men 2014 må ultimativt betegnes som vinylpladens seriøse comeback. Der rapporteres om salgsmæssig fremgang for det forældede format, der ganske enkelt tænder mange musikelskere.

Derfor har jeg lavet en ny blog jazzogvinyl.blogspot.dk

Her vil den sublime blanding jazz og vinyl blive dyrket intenst. De plader jeg anmelder her på bloggen og som jeg har modtaget på vinyl, får ganske enkelt en supplerende luksus-anmeldelse på jazzogvinyl.blogspot.dk. Her vil jeg gå mere i dybden med selve det færdige produkt, som supplement til det kunstneriske udtryk.

jazzogvinyl bliver ikke kun til aktuelle pladeanmeldelser. Jeg går foreløbig og brygger på blogindlæg om jukeboxvinylformatet Little LP, om at grave i pladekasser, CD'ens dødsdans, pladeselskabet Debut Records, Beginner's guide to jazz on vinyl etc.

Det første indlæg er langt fra færdigt - men nærmere en begyndelse. Det er en samlet diskografi over danske jazzudgivelser på vinyl i perioden 2000-2015. Med tiden kommer der også en lille beskrivelse af de enkelte pladeselskaber som har udgivet danske jazzplader på vinyl i perioden.

Ved du noget om jazz og vinyl som du gerne vil dele med andre, så skriv til mig. Ligeledes har jeg lavet en gruppe på Facebook, hvor interessen kan dyrkes og deles med andre. Det er her links om jazz og vinyl skal deles. Desuden kunne man lade sig inspirere af facebook-gruppen Spinning Vinyl, der blev startet af Tim Christensen. Her uploader medlemmerne et billede af plade og cover, mens den spinner på pladespilleren med en medfølgende tekst. Det må medlemmerne af jazzogvinyl-gruppen meget gerne gøre. Så er det ligegyldigt om det er Ny eller gammel jazz, avantgarde eller traditionelt, tenorsax eller sækkepibe, Danmark eller USA, Gustav Winckler eller Sinne Eeg. Alt er tilladt, så længe det lugter af jazz. Efter at facebookgruppen blev lanceret i går, er der allerede adskillige der har slået billeder af deres favoritplader op. Lennart Ginman har lagt ud med Charles Mingus, Mads la Cour med Anthony Braxton, Terkel Nørgaard med McCoy Tyner og jeg selv med Entrance og Yusuf Lateef. Man skal selvfølgelig ikke være jazzmusiker eller anmelder for at være medlem at gruppen. Man skal såmænd "bare" være vild med jazz og vinyl.

Gå ind på facebook og søg efter gruppen jazzogvinyl. Du skal blot ansøge om at blive medlem, da det er en lukket gruppe.

Velkommen til.

Ingen kommentarer: