søndag, februar 23, 2014

Orbit Stern: Ude i skoven, inde i byen (Boogie Post Recordings) LP

Jeg fik en besked fra guitaristen Samuel Hällkvist om jeg ville være interesseret i at anmelde en plade med Orbit Stern. Jeg lyttede lidt til musikken på Soundcloud og kunne godt forstå Hällkvists spørgsmål. For det er nemlig ikke jazz det her. Men for en musikmisbruger som mig med hang til eksperimenterende udkantsmusik, lød det så absolut interessant. Jeg svarede OK og han sendte en LP. Han er sammen med trommeslageren og programmøren Frederik Hauch. Samuel Hällkvist tager sig også af programmering udover at spille guitar. I en særegen blanding af country, twang, disco, beats, pop og melodi opstår Orbit Sterns musik. Jeg får flere gange flashbacks til filmsoundtracks fra 80’erne, hvor nummeret Langsom Jagt lyder som noget Eric Serra kunne have lavet til den franske kultfilm Subway.

Orbit Stern er et postmodernistisk mashup på kanten af det dekadente forfald. Der er funklende og levende stjerner. Ude i skoven, inde i byen er en herlig LP til mennesker der er stødt på grund i storbyens berusende stemning. De vil ikke hjem og de vil ikke blive. Hällkvist og Hauch har 100% styr på musikken. Lækkert.

Ingen kommentarer: