tirsdag, juli 02, 2013

Jazznyt i Holland



I weekenden løb den hollandske Jazzdag af stablen i Rotterdam. 600 hollandske jazzbranchefolk mødtes om fredagen til konferencer og showcasekoncerter. Det var en lystig blanding af bookere, koncertarrangører, musikere og jazzhangarounds der mødtes og networkede om jazzen. Om lørdagen skulle The European Jazz Competition afholdes. I min egenskab som bestyrelsesmedlem i Swinging Europe var jeg jurymedlem i konkurrencen. Det var jeg sammen med en jazzfestivalarrangør fra Madrid, en sangerinde fra Kroatien, en radioproducer fra Slovenien og en koncertarrangør fra Holland. 2 hollandske bands, en svensk trio, en ungarsk trio og solopianist fra Litauen skulle bedømmes.

De spillede en halv time hver på spillestedet Lantaren Venster, hvor der var fuldt hus. Da det hele var overstået, var jeg ikke i tvivl. For mig var der to der havde stukket ud i forhold til de andre deltagere. I juryen blev det hurtigt tydeligt at der specielt var et band der stak ud i forhold til de andre. Den hollandske trio Kapok deltog i konkurrencen i egenskab af, at de havde vundet den hollandske jazzkonkurrence. Nu blev de også vindere af den europæiske konkurrence, hvor europæiske radiostationer havde indstillet de forskellige deltagere.

Trioen var udstyret med percussion, valdhorn og guitar. En særdeles utraditionel besætning i jazzens og musikkens verden. Musikken trak på elementer fra indierock, afro, world og selvfølgelig jazz. De skiftede effektivt mellem det frit improvisatoriske og festlige grooves. Trioen var et populært indslag på spillestedet, hvor stemningen steg nogle grader de indtog scenen. Det var nogle velfortjente vindere. Jeg havde dog den svenske trio Naoko Sakata Trio som en tæt toer. Den japanske pianist Sakata har været bosat i Sverige i en årrække. Hun indtog scenen med en Hiromi-lignende fremtræden. Musikalsk var Sakata dog et helt andet sted end Hiromi. Hendes ekspressive og ekvilibristiske spillestil havde reminiscenser af både The Bad Plus og E.S.T.
Jeg havde en suveræn weekend i Rotterdam, der er en jazzby ud over det sædvanlige. Der kommer en artikel i næste nummer af Jazzspecial, om Rotterdam og Hollands jazztilstand.

Ingen kommentarer: