lørdag, september 01, 2012

Mads Bærentzen: Se, Nu stiger solen (Gateway)


Jeg har boet i Danmark i 42 år af mit 44 årige liv. Jeg er kun kommet i kirken, når det var højst nødvendigt. Jeg har i korte perioder af mit liv arbejdet steder, hvor der i ny og næ blev sunget danske sange og salmer fra Højskolesangbogen. Nu kunne jeg godt komme med en længere tese omkring kulturarv og andet, der kunne lyder som den dårlige ånde der kommer ud af munden på en nationalkonservativ politiker. Det vil jeg forsøge at undlade med. Jeg er dansker og med i det fællesskab der hylder frihed, Grundtvig og andet godt af det der kan kategoriseres som dansk.

Når jazzpianisten Mads Bærentzen så laver et soloalbum med 12 fortolkninger af danske salmer, hvor han tager fra hylden med de gamle salmeklassikere, så er der også en reel chance for, at jeg vil elske det album. Jeg har lige anmeldt en anden Århus salmeudgivelse, Salmesuite med Aarhus Domkirkes Kantori, hvor jeg helt oppe i (undskyld) skyerne af glæde. Det er jeg så kommet igen. Denne gang er det af en anden grund. Mads Bærentzen holder sig pænt til forlægget og krydrer så med let hånd med improvisationer. Han er god til, at give musikken det flow som kendes fra jazzen. Han behersker og fornemmer lige præcis hvor grænserne skal gå. Jeg har spillet dette album rigtigt mange gange i hjemmet, hvor det har været passende baggrundsmusik til dagligdagen. Lysets engel går med glans, Her vil ties, her vil bies, Kirken Den er et gammelt hus er at finde på albummet. De gamle salmedigtere Grundtvig, Brorson, Ingemann, Kingo og flere andre er blandt ophavsmændene. Min kone, der både har været på efter- og højskole, har hver gang udbrudt at det var smuk musik. 

Og ja, det er smuk musik. Det er smukke salmer, der af Mads Bærentzen bliver behandlet så dejligt. Dette album kan anbefales til alle, der har en snert af noget dansk i sig.

Ingen kommentarer: