torsdag, september 13, 2012

Kadri Voorand Trio: Kosmogooniline etüüd (Sheikid Records)


En gang skal være den første. Som feks. når man hører estisk jazz sunget på estisk… Jeg ved godt at det lyder rimeligt langt væk fra jazzens alfarvej, hvor engelsk er hovedsproget. Tænk i den forbindelse også på, hvor få jazzplader der udkommer, hvor der synges på dansk. Jeg mødte den estiske sangerinde Kadri Voorand i forbindelse med, at hun var i Danmark for at deltage i Swinging Europe's store europæiske big band-projekt European Jazz Orchestra. 

Hun præsenterede sin musik for mig som free jazz med filosofiske tekster. Nu har jeg ikke nogen større chance for, at finde ud af om hun taler sandt omkring det filosofiske. Det estiske sprog ikke er så langt fra det finske og lige så svært at forstå. Jeg kan dog sagtens forholde mig til hendes musikalske udtryk. 
Kadri Voorand er sammen med guitaristen Virgo Sillamaa og bassisten Taavo Remmel mens Voraand selv supplerer med kalimba, melodica og glockenspiel. 

Det er tre musikere der er tætte på hinanden. Det er ikke free jazz i den betydning som man kender fra 60'ernes radikale opgør med rytmestukturer. Der er både rytme, struktur og sågar melodi. Det er free (i tanken) og ubundet jazz, der både vil det smukke som på sangen Ja jahtund süda jäta ilmale og det mere løse som på mellempilsnumrene Improludes. Kadri Voorands stemme er den store attraktion på pladen. Det er en varm, charmerende og tydelig stemme, der sammen med det organiske og akustiske akkompagnement sætter et personligt aftryk. Der er en enkelt sang på pladen på engelsk Midsummer Night, hvor det er med mit bedre kendskab til sproget, bliver særdeles tydeligt for mig, hvor stærk hun er i frasering og spændvidde.
Bonusinfo:
European Jazz Orchestra slutter deres Europa-turné i Ukraine i næste uge, efter at have besøgt 9 lande.

Ingen kommentarer: