mandag, marts 19, 2012

Robert Glasper Experiment: Black Radio (Blue Note/EMI)

Når jazzmusikere laver projekter i andre genrer er der en god chance for, at de kan trække nye lyttere med tilbage i jazzen. Da jeg som bebumset teenager i starten af firserne hørte Herbie Hancocks Rock it, havde jeg ingen anelse om at manden var en stor jazzpianist (endsige at der fandtes store jazzpianister). Men jeg blev nysgerrig, gjorde jeg!

Samme store betydning tror jeg ikke, at Robert Glasper Experiment's album Black Radio får. Han har tidligere lavet nogle fede jazzalbums. Mens det forrige album var halvt jazz, halvt fusion. Denne gang er han gået hele vejen. Med hjælp fra nogle gode og personlige r'n'b og hip hop kunstnere som Bilal, Erykah Badu og Mos Def har Glasper lavet et album der vil lidt af hvert i "black radio" stilen. Der er lækker smooth soul med Lalah Hathaway på Cherish the day og ghetto hip hop med Mos Def (aka Yasiin Bey) på titelnummeret.
Pladens absolut mest bizarre nummer er uden tvivl fortolkningen af Nirvana's Smells like teen spirit. Robert Glasper bruger nogenlunde samme vocodereffekt som Herbie Hancock udødeliggjorde med discojazz nummeret I thought it was you. Det lyder egentlig ad helvede til, men jeg kan ikke lade være med at holde af den. 


Der er langt mellem nye jazzudgivelser på Blue Note i disse år og Black Radio er ikke en af dem. Det er blevet et spøjst mellemprodukt. Jeg havde håbet på, at han havde dyrket den mere organiske stil, som han flere gange har optrådt live med.
robertglasper.com

Ingen kommentarer: